Winter is coming…

Lato za nami, rozpoczęła się jesień, a zanim się obejrzymy pojawią się pierwsze przymrozki. Synoptycy straszą zimą stulecia, jednak jak wiadomo oni mają coś z wróżki, dlatego w to bym do końca nie wierzył. Do zimy tak czy inaczej warto się odpowiednio przygotować!

Opony

Dobre opony to podstawa, jest to najważniejsze wyposażenie naszego pojazdu jeśli chodzi o okres zimowy. Chociaż dzisiejsze zimy nie przypominają tych, które pamietają nasi rodzice i dziadkowie to i tak większość kierowców zakłada zimówki. W niektórych krajach jest to nawet obowiązek! Opona, letnia czy zimowa, to jedyne miejsce styku naszego pojazdu z nawierzchnią dlatego ich stan jest tak istotny. Zimówki produkowane są z innej mieszanki gumy niż opony letnie, mają inną budowę bieżnika oraz lamelki dzięki którym pozwalają na sprawniejsze pokonywanie zasp śnieżnych, błota pośniegowego czy sprawniejszą jazdę po oblodzonej nawierzchni. Należy pamiętać, że dla sprawnego poruszania się po śniegu wymagane jest minumum 4-5mm grubości bieżnika, oczywiście przepisy dopuszczają znacznie niższe wartości jednak poniżej 4mm opona nie jest w stanie poprawnie wgryźć się w śnieg i sprawnie pokonać zaśnieżoną drogę. Grubość bieżnika to jedno, drugą bardzo istotną kwestią jest mieszanka gumy, to bardzo ważne jeśli chodzi o przyczepność na mokrej nawierzchni, której podczas polskich zim nie brakuje. Miałem okazję jeździć na tanich, chińskich oponach, które w śniegu radziły sobie bardzo dobrze (dzięki temu, że były nowe i bieżnik miał 8mm), ale na mokrej drodze zachowywały się tragicznie!
W ostatnim czasie popularnością cieszą się również opony całoroczne. Jest to rozwiązanie dla osób, które nie pokonują długich tras i głównie jeżdżą po mieście. Taka opona jest stosunkowo droższa od opony zimowej jednak zaoszczędzimy na wymianie oraz letnim komplecie.

Kilka lat temu Unia Europejska wprowadziła etykiety dla opon, które jasno określają klasę przyczepności na mokrej nawierzchni, jej głośność oraz opory toczenia. Dzięki temu osoby, które nie do końca znają się na motoryzacji w prosty sposób mogą zorientować się we właściwościach opony, którą zamierzają kupić.

etykieta

Płyny eksploatacyjne

Przed przymrozkami warto sprawdzić temperaturę krzepnięcia płynu chłodniczego. Niedopilnowanie tego może zakończyć się uszkodzeniem układu chłodzenia lub nawet silnika. Sprawdzenie kosztuje niewiele, zajmuje chwilę, a może zaoszczędzić nam wielu nieprzyjemności. Już teraz warto zaopatrzyć się w zimowy płyn do spryskiwaczy. Niektóre stacje benzynowe oferują płyny jesienne, które mają podwyższoną temperaturę zamarzania jednak chyba lepszym rozwiązaniem będzie od razu uzupełnienie zbiorniczka płynem zimowym. Polecam kupowanie go w sklepach motoryzacyjnych lub marketach budowlanych itp. Koszt produkcji płynu jest niewielki, a ceny na stacjach benzynowych przewyższają te z innych sklepów nawet o 100%, poza ceną nie różnią się niczym.

Akumulator

Przed zimą warto sprawdzić również poziom naładowania akumulatora oraz napięcie ładowania. Może okazać się, że akumulator, który sprawnie uruchamiał nasz pojazd w lecie, zimą nie da sobie rady. Niektóre nowsze pojazdy pokazują stan akumulatora oraz napięcie ładowania w menu komputera pokładowego jednak w przypadku starszych pojazdów będziemy zmuszeni udać się do specjalisty. Jeśli Wasz samochód napędzany jest silnikiem wysokoprężnym warto sprawdzić również stan świec żarowych oraz upewnić się, że tankujemy zimowy olej napędowy. W dieslu przy niższych temperaturach wytrąca się parafina, która może zapchać układ wtryskowy naszego pojazdu, zjawisko to nie występuje w przypadku benzyny. W silnikach zasilanych gazem LPG warto zrobić przegląd instalacji, wykonać jej regulację oraz wymienić filtr.

prostownik
Prostownik akumulatora

 

Akcesoria

Oprócz powyższych czynności serwisowych każdy powinien zaopatrzyć się w kilka niezbędnych akcesoriów ułatwiających korzystanie z samochodu podczas okresu zimowego. Warto pamiętać o zmiotce dzięki której odśnieżymy nasz pojazd. Często zdarza się, że musimy poradzić sobie z zamarzniętymi szybami – w tym przypadku najszybciej będzie użyć skrobaczki jednak one często rysują szybę. Alternatywą są „skrobaczki w spray’u” – płyny, które odmrażają szybę dzięki czemu nie musimy ich skrobać. Popularnością cieszą się maty chroniące przednie szyby przed zamarzaniem, zakłada się je głównie na noc. Warto zakupić również pokrowce na wycieraczki – dzięki nim przedłużymy ich żywotność. Dobrą praktyką jest stosowanie w okresie jesienno-zimowym dywaników gumowych, które nie zatrzymują wody w przeciwieństwie do dywaników welurowych. Uchroni nas to przed zatrzymywaniem wilgoci i problemem z zaparowanymi szybami. Powinniśmy również pamiętać o sprawnym dostaniu się do naszego auta – warto nasmarować uszczelki wazeliną techniczną lub wygodnym w użyciu sztyftem. Można też zakupić odmrażacz do zamków, jednak pamiętajmy aby nie trzymać go w pojeździe. Podczas wyjazdów w góry należy zaopatrzyć się w łańcuchy, warto również kupić trapy, które ułatwią wyjazd z zaspy.

Nawet najlepiej przygotowany pojazd do zimy nie pojedzie za nas, w trudnych warunkach pamiętajmy o zachowaniu ostrożności. Umiejętności kierowcy to najwyższa wartość, którą stale należy doskonalić.

 

2 uwagi do wpisu “Winter is coming…

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s